Sommaire

Introduction

Changer d'échelle et de regard sur la pauvreté - Marie-Françoise Durand et Christian Lequesne

Concepts et mesures de la pauvreté

Résumé/Abstract
Malgré les progrès des statistiques internationales et la priorité affichée des organisations internationales à lutter contre la pauvreté, la quantification de la pauvreté demeure difficile. Cet article étudie la composition des principaux indicateurs relatifs à la pauvreté, analyse le contexte de leur élaboration et compare leur pertinence.
Les fréquents usages détournés des indicateurs les plus notoires (PIB et RNB, IDH) masquent leur véritable nature : des comptes ou des valeurs moyennes calculées au niveau de l'habitant qui ne donnent qu'une évaluation trop partielle. Par ailleurs, des indicateurs plus spécifiques sont élaborés : certains ne retiennent que la composante monétaire (seuils de pauvreté, absolus ou relatifs) tandis que d'autres tentent de synthétiser en un seul indicateur les multiples dimensions des privations (IPM). Les tableaux de bord d'indicateurs distincts (ou dashboards dont les OMD s'inspirent), s'ils permettent de conserver l'exhaustivité des nuances de la pauvreté, rendent difficiles toute vision globale et toute interprétation.

Despite improvements in international statistics and the priority placed on poverty reduction by international organizations, quantifying poverty remains difficult. This article looks at the various indicators of poverty, analyzes the context in which they were developed and compares the relevance of each. The frequent uses to which the most popular indicators (GDP, Gross Domestic Revenue, Human Development Index) are put masks their true nature: medians calculated at the residential level which provide only a partial evaluation. Moreover, more specific indicators have been developed: some are purely monetary (poverty lines, absolute or relative), while others attempt to offer a synthesis of the numerous dimensions of poverty in one unique indicator (multidimensional poverty index). The so-called dashboards (which inspired the Millennium Development goals) capture the various nuances of poverty but make it difficult to develop a global vision or interpretation.

Résumé/Abstract
Cet article s'intéresse à la façon dont la pauvreté a été historiquement abordée par les sciences sociales. Il apparaît que les recherches existantes peuvent se classer selon quatre types d'approches. Il s'agit d'abord de définir la pauvreté. Savoir qui est pauvre est une question théorique et politique de première importance. Ensuite, l'analyse de la pauvreté semble intimement liée à celle de l'assistance. Toutes deux ont souvent été étudiées de concert. Le troisième type d'approche, plus débattu, observe la pauvreté sous le prisme de la culture qu'elle engendre et qui l'engendrerait. Enfin, la sociologie de la pauvreté s'accompagne toujours d'une sociologie générale et d'une théorie du rapport entre les groupes sociaux.

This article looks at the ways social scientists have approached the issue of poverty in the past. Existing research can be divided into four categories. First, one must define poverty. Knowing who is poor is a theoretical and political question of primary importance. Next, the analysis of poverty is tied to that of assistance. Both are often studied together. The third type of approach, more hotly debated, sees poverty through the prism of the culture from which it derives and the culture it generates. Finally, the sociology of poverty is always connected to general sociology and a theory about the relationships among social groups.

La lutte contre la pauvreté, un enjeu international - Isabelle Hillenkamp et Jean-Michel Servet
Résumé/Abstract
L'article parcourt six décennies d'aide au développement et de lutte contre la pauvreté, montrant le passage d'une appréhension globale des « pays pauvres » à une prise de conscience croissante des  disparités entre pays et des stratifications et inégalités sociales au sein de chacun d'entre eux. Sont couvertes des périodes aussi différentes que les débuts de la guerre froide et de la décolonisation, les grandes décennies du développement des années 1960 et 1970, sous influence des idées keynésiennes, jusqu'à l'hégémonie du néolibéralisme et finalement la proclamation des Objectifs du millénaire pour le développement en 2000. Cette lecture révèle la récurrence de débats sur le volume de l'aide, son efficacité, ses critères de ciblage, les effets d'opportunisme des pays donateurs comme des bénéficiaires et le maintien dans la dépendance des pays « en développement ». Ce parcours conduit à s'interroger sur la fonction de l'aide au développement dans les relations internationales : instrument performant de lutte contre la pauvreté ou de contrôle de menaces réelles ou imaginaires en provenance des pays pauvres et ainsi du maintien de la paix et du statu quo entre puissants ?

The article reviews six decades of development aid and the battle against poverty, demonstrating a move from a concern about “poor nations” to recognition of the disparities among countries and the stratification and social inequalities within each. It covers periods as diverse as the beginning of the Cold War and decolonization, the years of rapid development in the 1960s and 1970s under the influence of Keynesian economics, the dominance of neo-liberalism and finally the proclamation of the Millennium Development Goals in 2000. This history reveals the reoccurrence of debates over the volume of aid, its efficacy, its goals, the impact of opportunism by both donor and recipient countries and the continuing dependency of “developing” countries. The reader is led to question the role of development aid in international relations: an instrument to fight poverty or to fight threats, both real and imagined, originating in poor countries and thereby to maintain peace and the status quo among the powers that be?

Résumé/Abstract
L'article rappelle d'abord les méthodes de mesure des inégalités économiques dans le monde. Il donne ensuite les principaux résultats des recherches les plus récentes visant à mesurer ces inégalités et leur évolution. Puis il pose les termes du débat qui se déploie depuis vingt ans sur les liens entre la globalisation, la pauvreté et les inégalités. Pour finir, il aborde plus en détail la question de la désindustrialisation en Europe et de ses effets inégalitaires

The article first reviews the methods for measuring economic inequality around the world. It then sets out the major results of recent research measuring inequality and its evolution. Next it outlines the debate over of the past twenty years over the links between globalization, poverty and inequality. To conclude it examines in more detail the deindustrialization in Europe and the inequality in its effects on different groups.

La pauvreté territorialisée

Résumé/Abstract
Deux catégories de population pauvre existent en Chine : celle des zones rurales, la plus démunie et la plus vaste, et celle des villes, constituée principalement de migrants. Ceux-ci, paysans venus chercher du travail et une opportunité d'améliorer leurs conditions de vie en zone urbaine, représentent aujourd'hui entre un quart et un tiers de la population des grandes villes chinoises et près de 20% de la population totale du pays. Les différences de revenu et de mode de vie existent dans toutes les sociétés urbaines, développées ou en développement. Mais le cas chinois est particulièrement marquant pour deux raisons : l'ampleur du décalage et le nombre de personnes concernées. Les migrants constituent une part significative de la population active et vivent différemment des autres citadins. Avec eux émerge une nouvelle catégorie sociale qui n'existe nulle part ailleurs, résultat d'un exode rural massif dans le pays le plus peuplé du monde.

Two categories of poverty exist in China: that in rural areas, the poorest and largest, and that in cities, composed largely of migrants. The latter, peasants in search of work and an opportunity to improve their living conditions in urban areas, represent between one quarter and one third of the population in the large Chinese cities and close to 20% of the national population. Differences in income and lifestyles exist in all cities, both developed and developing. However, China’s case is noteworthy for two reasons: the magnitude of the differences and the number of people concerned. Migrants make up a significant part of the population yet live differently from other citizens. Consequence of a mass rural exodus in the most populous nation on earth, they constitute a social category that does not exist elsewhere.

Résumé/Abstract
Le texte propose tout d'abord une description du positionnement du Nordeste dans les inégalités nationales. Les Etats qui composent cette région présentent les indicateurs de pauvreté les plus élevés, les plus faibles niveaux de développemen et les inégalités les plus importantes au sein du Brésil. La suite de l'article est consacrée à l'analyse du positionnement du Nordeste dans les rapports de pouvoir, les équilibres économiques nationaux, les circulations humaines et les imaginaires nationaux brésiliens. L'attention est portée, dans un premier temps, au processus de construction historique de la position périphérique de cette région, marquée, d'une part, par la force des oligarchies conservatrices et une riche histoire de mobilisations contestataires et d'autre part, par les politiques d'aménagement du territoire menées depuis la capitale fédérale. Dans un second temps sont abordées les continuités et transformations des rapports de domination propres à cette région, avec une mise au point sur les politiques actuelles de lutte contre la pauvreté et quelques éléments de débats sur la redéfinition participative des politiques de développement.

The article begins with a description of the relative inequality in the Northeast as compared to other areas of Brazil. The states in this region have the highest levels of poverty, the lowest levels of development and the greatest income inequality compared to states in other parts of Brazil. The remainder of the article analyzes the region’s relative political power and economic situation as well as the movement of people and Brazilian nationalism. The initial focus is on the history of the region’s development, marked by the power of the conservative oligarchs and protest movements on one hand, and the town and country planning carried out by the nation’s capital on the other. Next it turns to the evolution of the dominant powers with a focus on the current policies in the fight against poverty and the debate over redefining development policies. 

Pauvreté et clientélisme électoral en Colombie - Juan Carlos Guerrero Bernal et Yann Basset
Résumé/Abstract
En Colombie, l'élection présidentielle de 2010 a suscité une polémique sur l'effet des programmes sociaux sur le comportement électoral. Des voix venues de l'opposition et de la société civile ont accusé le gouvernement d'utiliser ces programmes de manière clientéliste au profit du candidat soutenu par le président sortant (et vainqueur du scrutin), Juan Manuel Santos. L'hypothèse d'un biais introduit par le programme Familias en Acción au profit de Santos peut être soutenue mais celui-ci n'a cependant pas été déterminant au point d'expliquer le résultat final de l'élection présidentielle. Il n'en reste pas moins que ce type de politiques publiques d'aide sociale conditionnée, de plus en plus populaires en Amérique latine, doit être sérieusement encadré pour éviter son utilisation à des fins électorales.

The Columbian presidential election of 2012 generated controversy over the electoral impact of social programs. The opposition and civil society accused the government of using the programs as political patronage to gain support for the candidate (and ultimate winner) supported by the outgoing president, Juan Manuel Santos. The alleged impact of the “Familias Accion” program in favor of Santos has basis in fact but nevertheless is not sufficient to explain the outcome of the election. This said, such social programs, increasingly popular in Latin America, must be regulated to prevent their use for electoral ends.

Résumé/Abstract
Les campagnes françaises sont aujourd'hui très majoritairement peuplées d'actifs peu qualifiés ouvriers et employés (7% d'agriculteurs seulement) et de non actifs modestes. Le taux de pauvreté rurale dépasse 15% dans plus du tiers des départements. Compte tenu de services sociaux et de transports déficitaires, la recherche d'emploi y est très difficile, notamment pour les jeunes et les femmes ; de véritables « trappes à pauvreté » et « zones de relégation » apparaissent. Le développement rural n'est guère favorisé par l'arrivée à la campagne de nombreux ménages modestes ou pauvres, rejetés hors zones urbaines notamment par le coût du logement.

The majority of those living in rural areas in France today are low skilled workers (only 7% agricultural) and non-workers of modest means. Rural poverty levels exceed 15% in more than one third of the departments. Given the poor social services and inadequate transportation looking for work is very difficult, especially for youth and women. These areas have become “poverty traps”. Rural development is not helped by the arrival of poor families with modest means fleeing the high cost of housing in urban areas.

Résumé/Abstract
Pourquoi partent-ils ? A cette question, tout un chacun répond généralement parce qu'ils sont pauvres et/ou qu'ils n'ont pas de travail. La pauvreté joue sans doute un rôle déterminant dans les migrations internationales mais est loin de suffire à les expliquer. Par ailleurs, l'importance des montants des transferts de fonds émanant des émigrés vers leur pays d'origine laisse à penser aux institutions internationales et aux Etats qu'ils pourraient participer au développement. L'exemple des ressortissants maliens en France analysé dans cet article appelle à repenser les notions de pauvreté et de richesse au-delà de leur acception économique.

Why do they leave? The common response is because they are poor and/or out of work. Certainly poverty plays a role in international migration but is an insufficient explanation. Moreover, international institutions and states think that given the amount of money they repatriated migrants actually promote development. The case studied in this article about Malian immigrants in France argues for consideration of the concepts of poverty and wealth in a broader context than simply economic.

La pauvreté, enjeu des mobilisations sociales et politiques

Résumé/Abstract
Les révoltes qui secouent le monde arabe depuis la fin 2010 illustrent le sentiment d'injustice au sein des sociétés de cette partie du monde. Alors que leur population a triplé lors du dernier demi siècle, les pays du Maghreb, pétroliers ou non, ont été incapables de produire un système politique susceptible de prendre en charge les doléances sociales. Avec la fermeture des frontières, l'émigration ne peut plus remplir sa fonction d'exutoire, aussi les plus jeunes - diplômés ou non - sont contraints pour améliorer leur sort de prendre la parole et de dénoncer la concentration des richesses au profit d'une minorité, la corruption et la précarité dans laquelle ils se trouvent. La question sociale constitue au Maghreb un enjeu politique fondamental et la victoire des partis islamistes confirme le besoin, dans la région, d'une plus grande attention aux doléances sociales.

The revolts that have shaken the Arab world since the end of 2010 exemplify the sense of injustice felt in these societies. As the population has tripled over the past half century the countries of the Maghreb, whether oil rich or not, have been unable to establish a political system capable of responding to social grievances. As borders have closed, emigration can no longer serve as an outlet for the discontent. The only means left to the young—educated or not—for improving their situation is to denounce corruption, the concentration of wealth and their own economic insecurity. In the Maghreb social questions are a fundamental political challenge and the victory of Islamist parties confirms the necessity of giving greater attention to social grievances.

Résumé/Abstract
L'Inde est à la fois un des pays où le taux de croissance est le plus élevé au monde et celui où le nombre de pauvres est le plus important. Ce paradoxe - dont les termes varient suivant les critères que l'on adopte pour définir la ligne de pauvreté  - s'explique par le caractère très inégalitaire d'une trajectoire en forme de croissance sans développement. Cette pauvreté de masse frappe moins les villes (où les musulmans en sont toutefois parmi les premières victimes) que les campagnes en général et les Dalits (ex-intouchables) et les Adivasis (aborigènes) en particulier, notamment dans une vaste zone située au Nord et à l'Est de l'Inde. Dans cette région, lorsqu'en,outre, les aborigènes sont victimes de l'exploitation des ressources minérales dont regorgent leurs territoires, le mouvement maoïste s'étend. A ce titre - entre autre - la pauvreté constitue un immense défi politique pour la démocratie indienne.

India is at one and the same time the country with the highest growth rate and the largest number of poor. This paradox—for which the terms vary depending on how one measures poverty—can be explained by the fact that India is growing but not developing. Mass poverty is less pronounced in urban areas (where Muslims are the primary victims) than in rural areas. It is greatest among the Dalits (former “untouchables”) and the Adivasis (aborigines), particularly those living in the north and east of India. In these regions where the aborigines are the victims of the exploitation of the lands’ vast natural resources, the Maoist movement is gaining strength. Consequently, poverty is a political challenge for Indian democracy.

Résumé/Abstract
Les deux dernières décennies ont marqué l'extension d'un débat public global sur la pauvreté qui a fait naître de nouvelles définitions et constructions politiques et sociales. Ce texte aborde cette discussion en considérant la dimension géopolitique de la pauvreté et de la construction de programmes alternatifs et de résistances. Il analyse notamment le concept de souveraineté alimentaire, sa viabilité et sa visibilité rendue possible par l'internationalisation croissante des mouvements sociaux paysans, principaux acteurs dans ce processus.

The past two decades have witnessed a growing public debate over poverty, which has led to new definitions and political and social constructs. This article considers the geopolitical dimension of poverty and the development of and resistance to alternative programs. It analyzes in particular the notion of food security (a nation’s sovereignty over its sources of food), which has gained prominence thanks to rural social movements, the key players in this area.

Résumé/Abstract
Erigée en « championne des Objectifs du millénaire pour le développement » de par sa contribution majeure au recul de l'effectif de population en situation de grande pauvreté dans le monde, la Chine est plus que jamais confrontée à d'importants défis sociaux : chômage, condition des migrants ruraux, application de standards minimaux de travail décent, mise en place d'un système de protection sociale couvrant l'ensemble de la population... Il y a trente ans, « permettre à quelques-uns de s'enrichir en premier » avait été encouragé dans l'espoir de créer un effet d'entraînement susceptible de produire les conditions d'une prospérité générale. Face à l'aggravation des inégalités, l'accent a été mis sur le rééquilibrage du modèle de développement chinois et la « construction d'une société harmonieuse », passant notamment par la mise en œuvre de nouvelles politiques sociales, voire par la collaboration entre les autorités locales et le « tiers secteur ».
Résumé/Abstract
Ce texte analyse les dynamiques des mouvements sociaux dans les revendications liées à la lutte contre la pauvreté en Afrique. Il montre comment l'accroissement de l'activisme des organisations n'a eu qu'un impact direct limité au cours de ces dernières décennies sur la lutte contre la pauvreté. L'internationalisation de des revendications des mouvements sociaux a fait progressivement émerger une société civile internationale extrêmement active sur le terrain de la lutte contre la pauvreté et à laquelle les organisations africaines ont pris une part de plus en plus grande. Cette participation renouvelle les idées et les modes d'action sur les terrains d'intervention à l'échelle locale. L'article établit un état des lieux du militantisme des mouvements sociaux, s'intéresse à la lutte contre la pauvreté, thème qui émerge que lentement au sein de ces organisations à la faveur du déplacement et du renouvellement des terrains en lien direct avec leur implication dans les luttes qui prennent forme dans les arènes internationales.

This article analyzes the role of social movements in the fight against poverty in Africa. It shows that over the past decades the direct impact on poverty of increased activism by organizations has been limited. The internationalization of social movements has led to an international civil society which is extremely active in the fight against poverty and one in which African organizations play an ever greater role. Their participation has revived interest in action at the local level. This article surveys the status of activist social movements in the fight against poverty—a topic that has only solely become of interest to these organizations thanks to a shifting and renewal of fields directly linked to their commitment in struggles—which are born in internationals arenas.

Les politiques de lutte contre la pauvreté

La pauvreté dans l'agenda de l'ONU - Jean-Jacques Gabas et Camille Laporte
Résumé/Abstract
La mise sur agenda de la lutte contre la pauvreté à la Banque mondiale et au PNUD s'inscrit dans le temps long des politiques de coopération depuis les années 1970. Après deux décennies d'ajustements structurels et de programmes de désendettement (1996 et 1999), l'efficacité de l'aide a été amplement remise en cause. En réaction, les Objectifs du millénaire et l'insistance des bailleurs de fonds pour une plus grande efficacité de l'aide ont transformé les programmes de développement en programmes de lutte contre la pauvreté. Cet article analyse le développement des indicateurs, instruments d'analyses et modèles entourant les programmes de lutte contre la pauvreté. L'émergence de ces instruments techniques n'a pas marqué de réelle rupture dans l'élaboration des politiques mises en œuvre. Les soi-disants fondements démocratiques aux programmes ne favorisent guère le débat politique sur les causes de la pauvreté et des inégalités.

Inclusion of poverty on the agenda of the World Bank and the PNUD is part of political cooperations dating back to the 1970s. Following two decades of structural adjustments and programs aimed at debt reduction (1996-1999), the efficacy of aid has been severely tested. In response, the Millennium goals and the demands of creditors that aid be more effective have led to a transformation of development programs into programs to fight poverty. This article analyzes the development of indicators and analytical methods used in the programs to fight poverty. The emergence of these technical instruments did not mark a real change in policy development. The so-called democratic basis of the programs does not encourage a political debate about the causes of poverty and inequality.

Résumé/Abstract
Les enjeux liés à la politique de cohésion se sont multipliés ces dernières années. Cet article s'attache à montrer la contribution du Fonds social européen à la cohésion européenne mais également ses limites. Il analyse en effet dans quelle mesure l'Union européenne peut peser et accompagner le développement social inclusif des territoires alors même que les compétences en matière sociale relève du niveau national et que la construction de l'Union s'est avant tout fondée sur des considérations économiques. Le texte interroge la valeur ajoutée du Fonds social européen et la question de la gouvernance entre les différents niveaux d'intervention.

The challenges facing cohesion policies have multiplied in recent years. This article seeks to illustrate the contribution made by European social funds to European cohesion, as well its limits. It analyzes the extent to which the European Union can encourage the development of social inclusiveness even though the authority over social issues remains with the member states and the European Union was founded on the basis of economic considerations. The article questions the value added of European social cohesion funds and the division of responsibilities among the various levels of governance.

Résumé/Abstract
Tous les indicateurs socio-économiques de ces dernières années montrent que la pauvreté aux Etats-Unis n'est plus un phénomène qui touche essentiellement les minorités et les mères célibataires, confinées dans des ghettos urbains. Beaucoup de familles, paisiblement installées dans les banlieues huppées, se sont retrouvées marginalisées par le chômage et la saisie immobilière. La politique sociale, dont les orientations globales avaient été définies par le président Clinton (par la réforme de 1996) et par le président W. Bush (avec ses Faith-Based Intitatives), est aujourd'hui incapable de faire face à des problèmes sociaux d'une ampleur sans précédent depuis les années 1930.
Le président Obama, de son côté, s'est attaqué à la question du chômage, des saisies immobilières et de la santé mais les mesures qu'il a prises ont un effet plutôt marginal sur la nature et l'étendue de la pauvreté. Par ailleurs, les pauvres ont disparu du discours officiel laissant accroire qu' Obama, par peur de perdre l'électorat blanc, ne souhaite pas devenir le candidat des pauvres et des Africains Américains.

All recent socio-economic indicators indicate that the increased poverty in the United States is no longer limited to minorities and single mothers living in urban ghettos. Many families living comfortably in classy suburbs have found themselves marginalized by unemployment and the real estate crisis. The social policies developed by Presidents Clinton (the reform of 1996) and George W. Bush (with his faith-based initiative) are inadequate in the face of social problems of a magnitude not seen since the 1930s. President Obama addressed the unemployment issue, the real estate crisis and health care but the actions he took had only a marginal impact on the nature and extent of poverty. Moreover, the issue of the poor has been absent from official government discussions leading some to believe that Obama, fearful of losing white votes, does not want to be identified as the candidate of the poor and African Americans.

Résumé/Abstract
Cette contribution propose une visite guidée des principaux axes de la recherche économique sur les relations entre éducation, inégalités et pauvreté: la théorie du capital humain comme cadre analytique et les principales estimations empiriques auxquelles elle a donné lieu; les inégalités constatées dans l'accès à l'éducation et les problèmes de discrimination; le rôle du marché du travail et enfin, le lien entre éducation et croissance économique. Les exemples que nous utilisons sont tirés principalement de l'expérience des pays en développement et des pays dits émergents. Une bibliographie relativement fournie permet de poursuivre l'exploration de cette question.

This article offers a guided tour of the main streams of economic research on the connections between education, inequality and poverty: the theory of human capital and the resulting principals of empirical estimates; the unequal access to education and the problems of discrimination; the role of labor markets and finally, the connection between education and economic growth. The examples used are taken from the experience of developing and emerging economies. A bibliography permits one to further explore the issue.

Résumé/Abstract
Les programmes sociaux de transferts monétaires conditionnels ont modifié la politique sociale du Brésil. Cet article analyse l'évolution des politiques publiques contre la pauvreté ainsi que les défis que devra affronter le pays à l'avenir. La première décennie du XXIe siècle a été marquée par la diminution de l'inégalité et de la pauvreté ; il est désormais essentiel d'améliorer la qualité des services publics pour que les bénéfices de la croissance du Brésil profitent à tous les Brésiliens.

Social programs involving monetary transfers have changed social policies in Brazil. This article analyzes the evolution of public policies aimed at poverty as well as the challenges the country will face in the future. The first decade of the 21st century was notable for the reduction in inequality and poverty; it is now necessary to improve the quality of public services so that all Brazilians benefit from the growth of their country.

Résumé/Abstract
Malgré la montée en puissance de l'Inde, du Brésil et de l'Afrique du Sud sur la scène internationale, et de leur catégorisation comme puissances émergentes, la lutte contre la pauvreté reste une priorité nationale dans chacun de ces pays. Dans ce cadre, plusieurs politiques et initiatives sont mises en oeuvre à la fois au niveau national et international : le forum IBSA qui regroupe ces trois émergents en est un exemple. Né en 2003, cette nouvelle coopération Sud-Sud (Inde, Brésil, Afrique du Sud) se fait le relais des priorités nationales et des intérêts communs de ses membres pour la résorption de la pauvreté au niveau interne mais aussi international. Leur coopération passe par des échanges trilatéraux et la conduite de projets de développement communs dans d'autres pays en développement via le fonds IBAS pour la lutte contre la faim et la pauvreté. Malgré ses limites, elle participe à l'affirmation et à la quête d'autonomie et à la légitimation de ses membres comme nouvelles puissances.

Despite the increasing power of India, Brazil and South Africa on the international scene and their categorization as emerging powers, the fight against poverty remains a national priority in all three countries. Several policies and initiatives have been put in place at the national and international level simultaneously: the IBAS forum which unites the three is one example. Created in 2003, this new South-South cooperation (India, Brazil, South Africa) links national priorities with the common interests of its members to reduce poverty at the national and international level. Cooperation includes trilateral trade and jointly managing development projects in other developing countries via IBAS poverty and hunger reduction funds. Despite its limitations, the IBAS forum contributes to the legitimization of its members as new global powers.

Résumé/Abstract
Depuis la décennie 1980 et plus encore durant les années 1990, la transformation du champ de la lutte contre la pauvreté et l'affirmation de la société civile et des organisations non-gouvernementales (ONG) comme figures privilégiées de l'aide au développement a eu un impact significatif sur les objectifs poursuivis, les stratégies empruntées et les répertoires d'action des acteurs du développement. A partir d'une étude de ses promoteurs et de ses relais, cette contribution se propose d'explorer la rationalité politique du recours aux ONG et à la société civile comme double formule de développement et de démocratisation.

Since the 1980s and even more during the 1990s, the changes in the focus of the fight against poverty and the affirmation of civil society and NGOS as key players in development have had a significant impact on the objectives pursued, the strategies employed and game plan of those interested in development. This article explores the political rational for turning to NGOs and civil society to achieve both development and democratization.

Post-industrialisation, mondialisation et nouvelles formes de pauvreté

Résumé/Abstract
Cet article se fonde sur l'ouvrage La disqualification sociale publié en 1991 et évalue les transformations majeures intervenues depuis cette date dans le champ de la pauvreté et de la précarité. Trois évolutions sont prises en compte : 1) le phénomène de la pauvreté touche désormais non plus seulement les personnes éloignées du marché de l'emploi et prises en charge au titre de l'assistance, mais aussi les salariés précaires dont il convient d'analyser la situation au regard des transformations des formes de l'intégration professionnelle ; 2) le rapport social à la pauvreté a aussi considérablement changé. Alors qu'il existait dans les années 1980 et 1990 un consensus sur l'impératif de s'acquitter de la dette nationale à l'égard des plus pauvres, les années 2000 ont été marquées par la montée de l'intolérance à l'égard des assistés, souvent considérés comme des paresseux et des profiteurs des aides sociales ; 3) la transformation du RMI en RSA a contribué enfin à instaurer ce que l'on peut appeler un nouveau régime de précarité assistée. En dépit de ces changements, il est possible de conclure que la pauvreté disqualifiante est désormais en France, comme dans d'autres pays européens, une configuration sociale durable.

This article is based on a work, “Social Disqualification”, published in 1991 and evaluates the major transformations that have occurred since that date in the areas of poverty and insecurity. Evolution in three areas are considered: 1) Today poverty hits not only the unemployed or those dependent on government assistance but also those with insecure jobs whose situation necessitates an analysis of the changes in the forms of professional integration; 2) Society’s view of poverty has also changed. In the 1980s and 1990s there was general agreement that society had an obligation to help the poorest of the poor, the 2000s saw an increased intolerance for those on social assistance, often considered as lazy and unworthy beneficiaries of government assistance. 3) The transformation of the RMI into the RSA established a new regime for assistance to the economically insecure. Despite these changes it is clear that in France as elsewhere poverty that deprives those affected of opportunities is a permanent fixture of society.

Résumé/Abstract
La pauvreté est un phénomène qui se pose avec acuité au Royaume-Uni, berceau de la révolution industrielle, du Welfare State et de la contre-révolution néolibérale thatchérienne. L'article examine les approches utilisées pour mesurer la pauvreté, dresse un profil des populations les plus touchées, pour ensuite s'intéresser aux principales conséquences et aux réponses apportées par les pouvoirs publics depuis une quinzaine d'années. Plus récemment, la mise en œuvre d'un plan d'austérité draconienne sous le gouvernement de David Cameron accentue le phénomène de paupérisation en entraînant une augmentation de l'endettement des ménages les plus démunis. Cette situation a suscité un réveil des mouvements contestataires qui placent la lutte contre la pauvreté au cœur de leurs revendications.

Acute poverty exists in the UK, the cradle of the industrial revolution, the Welfare State and Thatcher’s counter-revolutionary neo-liberalism. The article first examines the methods used to measure poverty, describes a profile of those most affected. Next it looks at the main consequences and the official response over the past fifteen years. Poverty has worsened as a result of the recent adoption of austerity measures by the government of David Cameron, which have led to an increase in the household debt of the least well off. This situation has reinvigorated the protest movements whose focus is on the fight against poverty.

Résumé/Abstract
La situation de la Russie a beaucoup évolué depuis l'époque de l'URSS et à la suite des réformes socioéconomiques menées en Russie au cours des vingt dernières années. Le système paternaliste étatique a été remplacé par un régime libéral dans lequel l'implication sociale de l'Etat est minime. Alors qu'à l'époque soviétique, l'écart était faible entre les plus hauts et les plus bas salaires et revenus, les inégalités sont aujourd'hui criantes et beaucoup plus accentuées que dans les autres pays européens. La pauvreté a également considérablement augmenté. Le minimum vital et les allocations sociales prévues par la législation sont aujourd'hui insuffisantes pour lutter contre la pauvreté et réduire les inégalités.

The situation in Russia has changed significantly since the fall of the Soviet Union and the adoption of reforms undertaken over the past twenty years. The paternalistic state has been replaced by a liberal regime in which social interventions by the state are minimal. During the soviet era the divide between the highest and lowest income levels was small. Today inequality is extreme and greater than in other European countries. Poverty has also increased significantly. Social assistance provided by the state is inadequate to address poverty and reduce income inequality.

Pauvreté et droits humains - Christophe Gironde et Christophe Golay
Résumé/Abstract
Depuis les années 1980, les questions de droits humains, notamment économiques, sociaux et culturels, se sont progressivement imposées dans l'étude des causes de la pauvreté et des mesures qui permettraient de la réduire. Pourtant, force est de constater que les cas de non-respect, dénis et violations des droits humains n'ont pas sensiblement diminué. Les abus entraînés par le phénomène des acquisitions massives de terres agricoles dans les pays les plus pauvres de la planète en fournissent une bonne illustration. Dans ce contexte, les limites des principes volontaires sautent aux yeux, mais la revendication et la protection d'un droit contraignant, tel le droit à l'alimentation, offre des opportunités plus intéressantes pour les communautés locales et les acteurs qui les soutiennent.

Human rights, particularly economic, social and cultural rights, have, since the 1980s, assumed an important part in the study of the causes of poverty and methods used to reduce it. Nevertheless, there has not been a noticeable decline in human rights abuses. One example is the massive agricultural land grabs in the poorest nations of the world. It is clear that voluntary principles are insufficient. However, imposition of a right to food offers an opportunity for local communities and their supporters.